Tuesday, May 13

القانون لا يحمي المغفلين


على الرغم اني دخلت كلية حقوق وانا مبحبهاش ، وخرجت منها برضة مبحبهاش

بس دايما كان عندي هاجس ان القانون مش لطلبة حقوق بس ، لازم الناس كلها تعرف حقوقها

ولحسن الحظ وقع فإيدي كتاب عمر عفيفي " عشان متنضربش على قفاك "، راااااااائع


لغته بسيطة جدا مش زي الكتب بتاعت الكلية

وماشاء الله حاصر اغلب قانون الاجراءات الجنائية وبعض القوانين التانية الي في بينهم ارتباط

بجد لو كل واحد عرف حقه فين ويدافع عنه ازاي

محدش هينضرب على قفاه

وساعتها أغلس جملتين بكرهم " القانون لا يحمي المغفلين " و " الجهل بالقانون لا يعفي من المسئوليه" هيتلغو

صحيح الكتاب طالع بقاله فترة واكيد في ناس كتير حملته

بس برضه لازم يكون ليا دور

4 comments:

momken said...

شكرا يا شيماء
وبالنيابه عن قفايا الف الف شكر

انا بحب اقرا الكتب فى كتاب ورق

بس علشان خاطرك هقرا ده على الكمبيوتر
هديه مقبوله

تحياتى

Shaimaa said...

انا برضه بحب الكتب الورق
بس الكتاب ده الحكومه سحبته قبل ما الحق اشترية

بس طبعت حبه حبه وقريتهم

بس عد جمايل بقى :P

Miss. Sosa said...

هو محمود عبد العزيز الله يسامحه
هو اللي نبههم للقفا
هو ياعيني مش كفايه القفا بنضرب عليه جوه وبره
شكرا علي اللينك
بس الكمبيوتر هنج وانا بحمله ... قولتله .. ضيعتو بعندك يا قفا ... اه يا قفا .. اه يا قفا
اه يا قفا .. اه يا قفا

Shaimaa said...

يا عيني عليكي والكمبيوتر مهنج

شكله عارف الي هيحصله