Saturday, August 30

Back To Single

كنت سأكتفي بهذا العنوان وصورة بلا معنى كدلاله عليه

واطلب عدم التعليق

تجنبا لسماع تعليقات مثل

خد الشر وراح

ربنا هيعوضك بالاحسن منه

يا بنتي كده احسن محدش واخد من الجواز حاجه

التي اعتبرها نوع من التعاطف الغريب وفي غير محله

اولا لاني لست حزينة عليه

ثانيا لانني انسانه كامله لا احتاج الى انسان اخر ليكملني

اكثر كلمه استفزتني

اتحسبت عليكي خطوبة

ما معناها اصلا

هل عدم توافقي مع انسان اصبح جريمه

هل عدم وجود الحب عار عليّ

هل لن يقبل بي احد لمجرد اني كنت مخطوبه

ما هذه العقليه

انا كنت ارفض بشده نظرة المجتمع للمطلقه

لكني لم اعلم انها لاي فتاه كانت مع رجل وانفصلوا لاي سبب كان

كأنها كائن لا يستحق العيش بدونه

*********************************

كل ما رغبت في قولة ان الزواج بدون حب ما هو إلا عذاب ابدي

11 comments:

مـجـنـووون said...

هييييييه
أول واحد حكتب تعليق
بس والله العظيم حنام علي نفسي من كتر التعب بكرة الصبح أن شاء الله حكتب تععليق
تقبلي مروري
مجنووون

momken said...

ياستى فكره المراءه المنفصله سواء انسه او مدام هى هى نفس نظره المجتمع للذكر المنفصل

بس علشان انتى مش ولد مش حاساها
لكن حتى الولد بتسال انت سيبت خطيبتك الاولى ليه؟
او مراتك طبعا
لما بيروح يرتبط تانى
السؤال ده بيتردد غالبا بين الولد وخطيبته الجديده بعد دباجه ومقدمه انه لطيف وظريف وانها اكيد خسرته
وبتكون مستعده تسمع شويه اكاذيب لو اضطرت لان محدش بيطلع روحه شرير
والسؤال بيتردد ايضا ما بين البنت المخطوبه وامها عن ذلك الخطيب او عريس الغفله زى ما بيسموة
خصوصا لو حسيت ان بنتها مشدوده له جامد
الحجات دى موجوده زى التراث كده
واحنا الى بنديها اهميه فذكرها ولو اهملناها ووجهناها هتختفى زى حدوته العفريت وابو رجل مسلوخه وامنا الغوله
لكن احنا الى بنوقيظها كل فتره فتعود للحياه
انا مبسوط انى اطمنت عليكى جدا
ومش عارف ليه البوست حزين اوى كده

كل سنه وانتى طيبه

تحياتى

Shaimaa said...

مجنون
مستنيه تعليقك لما تصحى ان شاء الله

Shaimaa said...

ممكن
هو كان خاطب قبل كده و ما سألتش عليها ولا كنت عايزة اعرف اصلا
انا مش زعلانه اني انفصلت عنه
انا الي مزعلني ردود فعل الناس الي حوليا
محسسني اني مطلقه بعيل:P
انما لو على الموضوع نفسه بالعكس بقى ده انا في قمه السعاده بالذات بعد الفترة الاخيرة معاه
وكل سنه وانت طيب

Unknown said...

محدش من اللي ممكن يقول عار .. عيب .. غلط

محدش منهم هيحس المعاناه اللي ممكن تحسيها لو دخلتي في حياه مش سعيده

و مش معني عدم التوافق ان الطرفين مش كويسين او واحد منهم

لكن الفكره ان الاتنين مينفعوش لبعض

و محدش ليه الحق يقول ربع كلمه

اقولك ؟

اللي يقولك حاجه علي غرار المواساه البايخه
ادخلي فيه شمال محدش ليه الحق أصلا يتدخل بأي شكل

تحياتي لكلماتك
و آسفه لو كلامي كان عنيف بعض الشيء

ياسمين

Shaimaa said...

عاله على ارض الجنون

انا مقدرش ازعل منك لان كلامك صح جدا
الناس دي حلها ان ادخل فيها شمال فعلا
على الاقل عشان يسيوني اقرر الشكل الي هكمل بيه حياتي بدل التدخل من غير داعي
شكرا ياسمين
كل سنه وانت طيبه

مـجـنـووون said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معلش اتاخرت في التعليق اصلي لسه صاحي من النوم هههههههههه

أولا نصيحه بقولهالك ، كبر دماغك وطظ في الدنيا كلها والي مش عجبه يشرب من البحر
وبعدين أنتي قمر وزي العسل والي يسيبك يبقي هو الخسران
أي نعم أنا مشفتكيش وحتي لو شفتك حقول عليكي قمر علشان أنا أحول هههههههههه
بس سيبك يا جميل

تقبلي كلماتي
مجنووون

almasry said...

انتى فنانه حتى ولو فى المواقف الصعبه


على كل مش تزعلى على حب راح لكن انشاء الله فى جاى كتير



تحيـــــاتى
المصــــــــرى

Shaimaa said...

مجنون

صباح الخير:D
انا الحمد لله دماغي كبيييييييييييرة اوي
ونصيحه منى بلاش معاكسه :P

Shaimaa said...

almasry

اخجلتم تواضعنا
ان شاء الله الحب ييجي ليا وللناس كلها

مـجـنـووون said...

بقولك أحول تقوليلي بلاش معاكسه
تيب تيب
تقبلي مروري
مجنووون