Saturday, May 16

تعبت

18 مارس
كان اول يوم عمل لي، كنت اتخيل اني بذلك تخلصت من كل القيود اني اصبحت حرة، لكنى لم اكن اعلم ان منذ ذات اليوم ساصبح مقيدة ولكن بشيء اخر
استيقظ يوميا في السادسة والنصف صباحا واعود من العمل في الخامسة، واكاد اقسم اني لا اعرف اين يذهب باقي اليوم، فانا اشعر اني اذهب للعمل ثم اذهب للعمل ولاشيء اخر، اصبحت لا اكتب نهائيا لا هنا ولا حتى في دفتري الذي لم اتخيل ان اهجره يوما، لم اعد اقرأ كما كنت، لم اعد ارى اصدقائي حتى صديقتى التى تزوجت وسافرت لتعيش في الخارج حين عادت في زيارة لم ارها سوى مرة واحدة خلال الشهر الذي امضته في القاهرة
احيانا افكر جديا ان اترك العمل ولكنى لن اطيق ان اجلس في المنزل مرة اخرى لافعل الاشيء كما كنت، اعمل اني الان مشغوله الى اقصى درجة وكم كنت اتمنى ذلك، لكنى ايضا متعبه جدا ومازلت اشعر بذلك الفراغ في داخلي
افتقد الامان والطمأنينة واصبحت كثيرا ما اقول
i just wanna to rest in peace but without dying
اريد ان ارقد في سلام بدون تفكير، بدون احساس بالغربة، بدون الاحساس بالحنين لتلك الاشياء التي لن تعود وتلك الشخوص التي افتقدها حتى الموت
ولن اجرأ يوما ان اخاطب احدا لم يكن ينتظرني
انا الان متعبه من كل شيء من العمل الذي لا ينتهي من الفراغ الذي يسكنني من الاحساس بالقلق والخوف الدائم من المستقبل مع ايماني الشديد ان المستقبل في علم الله الذي لا يغيب عن علمه شيء، لكن المجهول بالنسبة لي الان اصبح باعثا للقلق
فقط كل ما ارغب فية هو الراحة
فهل هذا كثير

9 comments:

سمكه واحده said...

لا مش كتير ولا حاجه
ربنا يريح قلبك
مش هقعد اقلك معلش كلنا بنمر بالمرحله دي ومعرفش ايه
بس اللي هقوله بردو معلش فتره وهتعدي
الفراغ والملل شئ قاتل حتي وانتي مشغوله واليوم كله ضايع بتحسي بفراغ وملل هقلك ايه معلش حاولي تظبطي نفسك وتقعدي مع نفسك ونظمي وقتك متخليش الشغل ياخد كل وقتك المشكله في تنظيم الوقت واليوم
وتعرفي الاولويات وظبطي نفسك كده
وخديني معاكي انا كمان محتاجه تظبيطه
ربنا يريح بالك

سمكه واحده said...

اتاري كل ما اجي ملقيش حاجه اقول هي غطسانه فين ؟
راحت فين؟
معلش بقي حاولي ترجعي تاني وافضل من الاول ان شاء الله
ومتمليش ولا تيأسي
تحياتي

Shaimaa said...

سمكة واحدة
والله رفعتي معنوياتي جدا جدا
ربنا يكرمك ولو على التظبيط
انا بفكر اخد اجازة اهو حل وسط برده
جربي انت كمان تخدي اجازة شوية كده وقوليلي على النتيجة
وربنا يريح بالك انت كمان

الست فرويد said...

اليوم ممكن يكون مزدحم و لا توجد به دقيقة واحدة فراغ وما ذلك تشعرين ان بالروح خفرة كبيرة فارغة لا شى بها على الاطلاق
وجود هذا الفراغ يزعجك .. يولمك .. يثير منتهى الملل والالم والرغبة فى هذا الشى الذى نفتقده لحد الموت شوقا

عزيزتى
ان الفراغ موجود رغم الانشغال الدائم يكون بسبب ان هناك جوانب فى الحياة فارغة
فالجانب العملى وحده لا يشعرنا بالسعادة حتى لو ملا كل الوقت
هناك جوابب اخرى
الروحية
والاجتماعية
والعاطفية

ولنشعر باننا نحيا بالفعل ولا يضيع منا العمر فى الفراغ الذى بدون فراغ
يجب ان نعطى للروح متتطلباتها من جميع الجوانب
اعلم ان هناك امور ليست فى منتاول ايدينا
ولكن علينا ان نحاول الاستمتاع بالموجود على الاقل
والحياة رحبة ومليئة بالبدائل ولا نحتاج لاكتشافها الا قليل من التامل فى انفسنا وفى الاشياء الصغيرة التى تسعدنا

اسفة على الاطالة :)

وان شاء الله تكونى بخير دوما وربنا يصلح لك الاحزال يا رب :)

Shaimaa said...

الست فرويد

بالفعل اسم على مسمى
وصدقتي فانا اشعر ان روحي بها حفرة كبيرة لا استطيع ملأها

ربنا يصلحلنا الحال كلنا يا رب

momken said...

شوفى يا شيمو

انت شكلك مش حبه الشغل بتاعك ده او وخداه خطوة لعمل اخر تحبينه

لو حبيتى شغلك مش هتشعرى الشعور ده كمان نظمى وقتك انتى بتروحى الظهر تقريبا...فى الصيف الساعه خمسه دى بدرى اوى ممكن تعملى فيها حجات كتير
حتى ان اغلب الناس نتيجه الحر بتكون كل مواعيدهم بعد خمسه


بس انتى حاولى تعملى جدول اعمال التزمى بيه

اعملى مواعيد النادى بتاعك بعد خمسه
ودخولك على النت بعد خمسه
ومرواحك الاسبا او الجيم بعد خمسه
وقابلى اصدقائك بعد خمسه

وسيبك من الاكل اول متروحى وسيبك من انك تمددى قدام التلفزيون

وتبعتيلى تلاتين جنيه تمن الكشف والعلاج
ولابيض ولاسمك ولا لبن
والاستشاره يوم التلات


مبروك الشغل

تحياتى

Anonymous said...

ممكن منحبش الشغل قوى بس نحب ناس فى

الشغل تصبرنا عليه


تصدقو ان كما منيو الخمسه لسه بخمسه

Shaimaa said...

ممكن:

الله يبارك فيك عقبالك:P

هو المشكلة باختصار ان انا مش متخيلة نفسي مدرسة مش اكتر
وبعدين بعد الساعة خمسة مش ببقى قادرة حتى اموت مش اخرج وشوف اصحابي

وتلاتين جنية كتير اوي واحنا في نص الشهر اكمل بيقت الشهر منين:P:P

Shaimaa said...

Anonymous:

اكيد طبعا الناس وروح المكان هي الي بتصبر الواحد على اي تعب في الشغل نفسه
بس انا عندي كراكيب تعب على بعض غير الشغل

وماله منيو الخمسة ده جوع ولا تضامنا مع المرتب ؟؟؟؟