Monday, December 29

غزة.... تااااااااني

تلقيت رسالة منذ ايام "افتحي الجزيرة حالاً"، قلت وانا في طريقي " هي السنة دي مش ناوية تخلص على خير!!"
وفتحتها "غزة تتعرض لقذف متواصل واسرائيل تتوعد بالمزيد"....... "وصل عدد الشهداء الى 230 شهيدا حتى الان" قلت في تنهيد غزة تااااااني هي لسة فيها حاجة تتضرب

كنت قد فقدت تعاطفي مع فلسطين وما يحدث فيها منذ فترة ليست بهينة، سيناريو ثابت ممل معاد، حتى ما تتناقلة وسائل الاعلام مكرر، مرت اختي الصغيرة امام التلفاز "هي الصور دي قديمة؟" لأ دي مباشر... " فعلا!؟" قالتها في تعجب وذهبت

وكالعادة ..... نحن نشجب ونندد وندين

حتى ظهرت صور الأشلاء الممزقة لأعداد لا حصر لها من الجثث، هذه الصور ذكرتني بصور شاهدتها حين كنت في العاشرة من عمري ،كانت مشابهه للتي تحدث الان ولكني لا أتذكر أين حدثت بالتحديد...... البوسنة الشيشان لبنان ام فلسطين، فعام 1994 بدى بعيدا جدا لذاكرتي، وقتها بكيت بحرقة وظللت اسأل "هما عملوا إية؟ هو ممكن احنا يحصلنا كده؟ انا مش عايزة اموت كده" وابكي وكلما توقفت تخيلت نفسي ممزقة وموضوعه في تلك الاكياس فأبكي ( كنت طفلة نكدية


الآن أراها ولا اتحرك عّلى فقدت الإحساس تماما، بالفعل ابشع ما يتعرض له الكبرياء الانساني هو الاعتياد على المهانة

2 comments:

momken said...

شوفى يا شيمو

لما يكون اجتماع القمه بيصدر عنه بيان
يبقى مش هيكون فيه اى فايده لحد ما نموت

المفرض اجتماع القمه يصدر عنه قرارات
الفرق بين القرار والبيان هو ان القرار ملزم لكن البيان غير ملزم

القرار بيكون موجه لاطراف القضيه لكن البيان بيكون موجه للصحافه

لما اكبر روس فى الدول يقعدوا يرغوا ويتعشوا وفى الاخر يقولوا كلام فارغ ميطلع الا من شويه عيال صغيره
يبقى يا بخت اسرائيل بينا
احنا ناس عدونا محظوظ ولان عدوة اهبل زينا


لك الله يا غزة ورحم الله العرب



تحياتى

Shaimaa said...

انا مشكلتي ان اشمعنى وموضوع فلسطين بالذات هو الي واخد كل الدوشة دي
ما كل يوم بيضربوا وكل يوم ناس منهم بتموت وكل يوم محدش بيعمل حاجه
السؤال وبعدين؟؟؟

بجد فكروني باللمبي" يا توفرلهم الكّلة يا توفرلهم السكن"
هي كده يا نحل المشكلة يا نسبهم يموتوا طالما مش ناويين نعمل جاحة

شكرا يا ممكن
والله عاملي حس في المدونة